fredag 7 februari 2014

STOLTRENDER

När det blev dags för mig att flytta hemifrån så var den hetaste stolen man kunde ha en i böjträ, gärna Sjuan eller Myran. Det blev ingen sådan stol för mig. Det blev en billigare variant från den lokala möbelfabriken. 


Foto 1



Sedan kom Eames-stolarna i plast. Då suktade jag efter gungstolen. Tog varje chans jag fick för att övertyga omgivningen att en sådan stol måste jag bara ha. Än har det inte blivit något köp. 



Foto 1 



Efter det började Tolix-stolarna göra intåg. Överallt var det gamla slitna Tolix-stolar, en del äkta och en del kopior. Kommer ihåg en semester i Köpenhamn då jag och mannen hittade en liten butik som hade de perfekt slitna Tolix-stolarna. Båda var lite sugna på ett köp men efter att ha insett att det fanns noll plats i bilen (både symaskin och mannens jobb var inlastade i bilen för en hel sommar bort från hemmet) blev det inget köp. Men oj vad nära det var. Danskarna är ju duktiga på att sälja in vintageprodukter. Istället blev det koppar från Royal Copenhagen, vilket visade sig inte heller fick plats i bilen så resten av resan fick jag sitta med kartongerna i knät. 



Foto 1 



Och nu är det Thonet-stolarna som slår igenom på bred front. Den klassiska café-stolen. Och såklart, gillar jag dem också. Men faktum är att de passar bra ihop med våra köksmöbler. Vi har fått ärva mannens morföräldrars matsalsmöbler som de lät tillverka när de gifte sig. Och de möblerna kommer vi ju såklart att aldrig göra oss av med. 



Foto 1



Men vad blir nästa stora trend-stol? Jag slår ett slag för Bauhaus-stolen. Jag kan inte säga att jag är jätteförtjust i dem. Än. För innan det blev köp av nya böjträ-stolar vid första flytten så fick jag hålla till godo av min farbrors gamla stolar i just Bauhaus-stil. Vi får se om jag ångrar att de slängdes i en av alla flyttar. Jag får väl erkänna att det var rätt snyggt att ha den som skrivbordsstol, som på bilden nedan. 



Foto 1 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar