lördag 20 december 2014

DIY LEKTÄLT

När E fyllde år nyligen gick symaskinen varm. För stackars liten fick bara hemmasnickrade paket. Fast det var nog inte så dåliga paket ändå. Förutom förkläde, kuddar och lego (inte så hemmasnickrat) så blev det ett lektält.

I svallvågorna av Granits storsäljare tipi-tält och koja som varit slut länge tänkte jag att det kan ju inte vara så svårt att få ihop en egen koja. Och det var det inte heller. Efter lite tankemöda och sökningar så byggde jag stommen av 5 st vanliga kvastskaft: en överliggare och två ställda i kors i varje ände.



diy tipi koja
- i n n e r e  etc - 



Överliggaren kapade jag en bit så att den blev ungefär 1,3 m. Övriga fick behålla sin längd.
För att inte de korslagda skaften skulle glida isär häftade jag fast ripsband i underkant.

Tyget föll på ett kraftigt canvastyg. Det blev rätt dyrt men det var det värt. Jag hade fått en bild i huvudet att insidan skulle vara fodrat med ett mönstrat tyg. Det blev lite knicksigt att få till insidan eftersom det mönstrade tyget inte hade samma bredd som överliggaren. Här kan man ju tycka att det lättaste hade varit att bara kapa överliggaren till samma bredd som fodertyget men då hade kojan blivit rätt liten, lite för grund. Tanken var att E skulle kunna gömma sig där inne.

Pinnstommen skruvades ihop med en gängad stång och vingmutter. I varje ände på överliggaren försänkte mannen en skruvhylsa så att det lätt går att skruva isär tältet.

Nu såhär i juletider så har tältet inte bara fått julgirlang utan också juleljus. (Och oj vilken suddig bild, snälla tomten ett kamerastativ hade ju varit bra).



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar